17 mars 2015

Födelsedagsmiddag och kycklingmeatza

Klockan är fyra och, just nu, verkar det som om arbetsdagen är slut. Det är skönt när man känner att man har fått gjort allt man planerat och inkorgen är någorlunda tom. Fast, klockan är ännu inte fem så mycket kan hända:-)

Igår var det Steves födelsedag och jag tog ut honom på middag till en liten italiensk restaurang som serverar en av hans favoritpizzor. Jag gillar att äta på oberoende restauranger och besöker mycket, mycket sällan stora kedjor. Jag stödjer hellre småföretagare. Jag beställde kycklingbröst i grädd- och svampsås med gröna bönor och spenat, istället för potatisen. Mycket gott och mättande.

Steve hade varit tvungen att stiga upp kl. fem på morgonen för att anlända till jobbet kl sju då det regnade och han inte ville cykla. Nu blev det buss och tåg istället. Kan ju säga att jag inte avundades honom alls:-) Han var inte precis i toppform när han kom hem men piggnade till efter lite god mat och vin:-).
Som Rudolf med röda mulen efter den kyliga promenaden.
Idag provade jag på ett nytt recept, kycklingmeatza. Jag har tidigare gjort meatza med nötkött och de är båda lika goda. Om man inte vet att botten är av kycklingfärs så skulle man lätt kunna tro att det är vanlig pizzabotten. Den hr är däremot 70 000 gånger hälsosammare och godare. Jag hittade receptet på den här sajten men ni får det också nedanför.

Kycklingmeatza
4 portioner

Botten
400 g kycklingfärs
1 st ägg
0,75 tsk salt
Nymalen svartpeppar

Tomatsås
200 g passerade tomater
2 tsk balsamicovinäger
0,5 msk basilika
0,5 msk oregano
0,5 tsk salt

Exempel på topping 
Grillad eller stekt aubergine
Paprika
Färska champinjoner
Fetaost
Riven ost
Oregano
Olivolja
Ruccola
Flingsalt

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda samman färsen med ägg och kryddor. Bred ut färsen så tunt som möjligt på en bakplåtspappersklädd plåt. Antingen som en stor eller flera små runda pizzor. Tillaga i 5 minuter i 200 graders ugnsvärme. Bred över tomatsåsen, toppa med dina favorittillbehör, på med ost och oregano. In i ugnen i cirka 15 minuter till eller tills osten fått fin färg. Toppa med ruccola, olivolja och flingsalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...